ההיערכות לשנת השמיטה הבעל"ט בבד"ץ 'שארית ישראל' צוברת תאוצה

המקום: כפר ‘באקה ג’ת’. כפר ערבי שקט ורחוק, אי שם על יד ‘באקה אל גרבייה’ הסמוכה לחדרה. תחת מבטיהם החשדניים של הערבים המקומיים, אנחנו חונים את הרכב בכניסה למושב ונכנסים למתחם הגדול של ‘עלי השרון’ העומד בבעלות מר סעיד. לימיננו מחסנים ענקיים מלאים במיכלים וגדושים בירקות ארוזים הממתינים לשיווקם. מול המחסנים בצד שמאל נראה מתחם החממות האטומות, בתוכן גדלים כל סוגי הירקות העולים על שולחן כל בית ובית. בדרכנו לחממות נעבור מחסומי וילונות האוטמים את החממה כדי למנוע חדירת אויר, חיידקים ושאר מזיקים.
לפני שנכנסנו לכפר, עצרנו בחורשה סמוכה בשביל עפר. לפני שנספר לשם מה ולאיזה צורך, נקדים ונסביר; ההכנות הקדחתניות שהתחילו כבר לפני זמן רב, עסקו עד עתה בתכנון מקורות הצריכה, תוך התייחסות לכל אחד מסוגי הפרי והירק, זאת לצד חקירות ובדיקות אודות בעלות הקרקעות לאורכה ולרוחבה של הארץ, כדי לוודא את הבעלים האמיתיים המסתתרים לפעמים מאחורי הקלעים. בדרישה וחקירה מוקדמת זו כשקרבה שנת השבע, נחסכים דמים מרובים תרתי משמע, כשבידי בד”ץ ‘שארית ישראל’ מתקבלת תמונה מדויקת אם יש על מה לפקח ולהשגיח בשעת מעשה.

ועדת השמיטה של בד”ץ ‘שארית ישראל’ דנה בשבועות האחרונים בכל הנושאים העומדים על הפרק לקראת שנת השמיטה הקרבה ובאה, כשבראש מעייניהם הדאגה לציבור בני התורה לספק להם פירות וירקות ללא חשש איסורי שביעית חלילה. אחד הדברים החשובים שעלו, הדרישה מכל סוחר, קניין וסיטונאי, להכין לקראת שנת השמיטה רשימה של כל המגדלים עמם הוא יעבוד בשמיטה, כאשר התנאי הבסיסי הוא כמובן: עליהם להיות נוכרים למהדרין, והתנאי השני, שאותו מגדל נוכרי יהיה הבעלים המוחלט של הקרקע.

ועדת השמיטה מוודאת את בעלות הנוכרי על הקרקע, מה שנקרא בפי העוסקים בדבר: ‘אימות קושאנים’. וכל כך למה? כי לפעמים מסתבר, שנוכרים חוכרים אדמות בתוך גבולות הקו הירוק ממנהל מקרקעי ישראל או מקיבוצים, ובמצב כזה אין זה נחשב יבול נוכרי. באחת השמיטות הקודמות גילו כי מטעי הדרים שגדלים בהם פירות של ערבים שייכים בעצם ליהודים, והערבים רק מטפלים בהם באריסות, ולכן נאסר כל פרי ההדר שהגיע מאזור זה.

רק לאחר שאושרה בעלותם המלאה של הנוכרים על שדותיהם, נחתמים עמם הסכמים לאספקת סחורה. לשם חתימת חוזה עם מגדל נוכרי שיגדל עבור יהודי על פי דרישה מראש, הוכן נוסח שטר מיוחד שנערך בהתייעצות עם רבנו מרן הגרי”ש אלישיב זצוק”ל שהתנגד להסכם בעל פה כפי דעת מרן החזון איש זצוק”ל.
בשורות הבאות נקרא, כיצד בהינד עפעף עלול חלילה להיגרם מכשול גדול של ערבוב סחורה של יהודי ושל נכרי.

מספר המפקח הוותיק הרב בורנשטיין: הייתי בהשגחה על תותים בקלנסואה. יש שם שטח גדול של חממה, שתי שורות מאושרות ושתיים לא מאושרות. יצאתי לפקח וראיתי כיצד הסיטו את דעת המשגיח, ומשאית מלאה עם תותים יצאה מהשער בלי שהמשגיח אישר. הוראת חברי הבד”ץ הייתה, שכל התותים של אותו יום שהיו אמורים לצאת דרך ‘ועד השמיטה’ שלנו נפסלו.

המהפך שחל בשווקים ושינוי סדרי העבודה בכל בתי השיווק והאריזה בארץ, גרמו לצוות מומחים מטעם בד”ץ ‘שארית ישראל’ להגות תוכנה יישומית מתקדמת, שעומדת להעניק תשובה ראויה ומהפכנית בפני עצמה לשם הידוק הפיקוח בשלמות. מדובר בניצול מושלם של אמצעי הטכנולוגיה למען הכשרות. התוכנה תבצע הפעלה מחדש לכל מערך הפיקוח וההשגחה על התוצרת החקלאית של הפירות והירקות בארץ הקודש, ותגביר את הפיקוח הקפדני פי כמה וכמה, כשהיא מותירה את כולם הרחק מאחור.
וכך בצהרים שטופי שמש, עמדנו בחורשה סמוך לבאקה אל גרבייה, חבר הבד”ץ הגאון רבי צבי וובר שליט”א, המפקח הוותיק הרב יעקב בורנשטיין שליט”א, המנכ”ל הרב משה מונטג וצוות מפקחים ומשגיחים באזור, כדי לבחון כיצד ניתן לזהות אם השטח שממנו נלקחת הסחורה הינו של יהודי או של נכרי. רחפן זעיר מועלה השמימה ומצלם בדיוק וללא פספוס את מפת הגוש והחלקה. בבד”ץ ‘שארית ישראל’ לא מסתמכים כמובן על צילומים ומפות בלבד. איש המקצוע הרב יעקב הלוי מחזיק בידו טפסים והוא מראה לגר”צ וובר שליט”א את הנתונים בעזרת רישומי טאבו – קושאנים בלע”ז. קודם לכן, נשכרה חברת מדידות שביצעה עבודות בעלות של עשרות אלפי שקלים. גם כשיש לערבי שטח, אותו בדקנו ואין בו בעיה, הרי ייתכן שבסמוך קיימת אדמת מינהל שהיא יהודית, ומי ערב לנו שהערבי לא פלש לשטח המינהל? חברת מדידות סיפקה לנו נתונים עם נקודות ציון מדויקות ואנו מוודאים שאורך ורוחב אזור הגידול תואם לשטח שבבעלות הערבי.
ליווי טכנולוגי משוכלל ופורץ דרך, מכסה את כל מרחב הפעילות של ההשגחה וסוגר את כל הקצוות בשלמות. המערך הטכנולוגי פועל במספר מישורים חדשניים, כשהחידוש של השנה האחרונה הוא השימוש בציוד צילום אווירי: מזל”ט-רחפן, בו נעשה שימוש בעיקר כדי לשלוט ולפקח בשטחי חקלאות שבגבולות הרשות הפלסטינית. הרחפן משמש כגורם הרתעה ראשון במעלה כלפי החקלאים הערביים, מאחר ואפשרויות התיעוד בו הינן בלתי מוגבלות. באמצעות כלי זה ניתן לראות את הפרי או הירק שבפרדס בגובה של חצי מטר מעל פני הקרקע מחד גיסא, כדי לבדוק את צבעם ולראות אם הם הבשילו כנדרש, ומאידך גיסא לעקוב מגובה של עשרות מטרים על פני רדיוס נרחב ביותר אחרי המתרחש בכל שדה הראיה, ואפילו לספור את הקרטונים הנארזים במקום, זאת כשהוא אינו נראה לעיני החקלאים העובדים על הפרדס. הכלי הזה מסקר מלמעלה את תמונת המצב ומוודא כי אין שום משאית או כלי רכב אחר בסמיכות שמנסה להגניב פנימה תוצרת חקלאית כלשהי.

הזמזום הפתאומי הנשמע לאזני החקלאים כשהכלי הזה נוחת מהשמיים ומתקרב ברחיפה בגובה האדם, חושף את ההפתעה הגדולה שעל פניהם כשהם מגלים כי הם נתונים למעקב סמוי ובלתי פוסק מלמעלה. כך מוציאים מידי החקלאים הללו את יכולת התמרון ותכנון התחבולות, כשהם אינם מסוגלים לנחש ולהבין איך מערך הפיקוח פועל, מתי וכיצד.

במשרדי ‘וועדת השמיטה’ של בד”ץ שארית ישראל הובאו אמצעים טכנולוגים משוכללים ביותר, שכוללים אמצעי מעקב ופיקוח לצד מפות דיגיטליות מפורטות של כל השטחים המפוקחים ומסלולי הנסיעה של המשאיות והרכבים המובילים את התוצרת החקלאית עד למחסומים הבטחוניים. מתוך צגי מחשבים מביטים משגיחי ‘וועדת השמיטה’ על המתרחש, דרך עיניים אלקטרוניות ושבבי ג’י.פי.אס. ורואים את כל פרטי התמונה. דבר לא נעלם מעיניהם בס”ד.

אנו נפנים לצאת מהמתחם, לא לפני שאנו מעיפים עוד מבט על אלפי האריזות המרשרשות המכילות בתוכן ירקות נקיים ומצוננים, אלו מביטים בנו בשלוה ואדישות כמו מנסים להסתיר את התהליך הקפדני והיסודי שעברו עד לאריזתם בשקיות. אלא שאנחנו הרי מודעים לו היטב מהמסד ועד הטפחות ויודעים כי אכן ירקות אלו המתהדרות בחותמת הכשרות של ‘שארית ישראל’ ראויים לעלות על שולחן מלכים ללא חשש ופקפוק.

מעונינים להצטרף לגלאט!

הצטרף לניוזלטר ‘גלאט’ – מדריך הכשרות החודשי מבד”ץ “שארית ישראל” במתכונת דיגיטלית ישירות אליכם למייל