כשמשגיח הכשרות גילה חמאה במקרר החלבי – רב שיח מרתק עם מומחי הכשרות

ימי בין הזמנים מאחורינו. במחלקה לפיקוח על נופשים שע"י בד"ץ שארית ישראל מסכמים בסיפוק את סיומו המוצלח של מבצע הכשרת מקומות הנופש לציבור בני התורה, מבצע לוגיסטי רצוף אתגרים לא פשוטים. כינסנו לרב שיח את העוסקים בנושא הכשרות בכל השנה כולה, ובפרט בזמן הנופשים, בכדי ללמוד על האתגרים הרבים הכרוכים במתן כשרות למטבחי בתי הארחה והמלונות, לשמוע על הניסיונות של מנהלי המטבחים להערים על המשגיחים, האתגרים של שנת השמיטה והערנות של המשגיחים המונעת מכשולים.

"כשמצאתי חמאה במקרר החלבי, הייתה לי תחושה שמשהו לא בסדר קורה במטבח". במשפט הזה בוחר לפתוח מומחה הכשרות הרב רפאל מנת, את רב השיח בנושא הכשרות במקומות הנופש. "ומה הבעיה בחמאה המונחת לה במקרר חלבי?" אנו שואלים. הרב מנת מבהיר מיד: "השאלה אכן במקומה. אבל היא המוכיחה שמשגיח כשרות צריך להיות איש מקצוע בנוסף להיותו איש הלכה. שכן רק משגיח המכיר את התנהלות המטבח, יכול להבין היכן מצוי מכשול".

ומה באשר לחמאה? הרב מנת מסביר: "איש מקצוע, שיודע כיצד מתנהל מטבח של בית מלון, אמור לדעת שמקומות נופש כלל לא משתמשים בחמאה. לאורחים עצמם, מוגש חמאה אישית בייצור מיוחד, וחמאה אם כן נועדה אך ורק לבישול". ומה רע בכך? הרב מנת מסביר כי אין כל רע בבישול בחמאה, רק שבמטבחים מוסדיים, לא מבשלים כלל עם חמאה.

וכאן פותח הרב מנת בסיפור, שאלמלא שמענו מכלי ראשון, לא היינו מאמינים שאכן כך הדבר. יודגש, המדובר הוא במלון בכשרות רבנות ולא ככזה העומד בדרישות הכשרות המחמירות. "הגעתי לבית המלון הזה, על מנת לבדוק אפשרות להכשירו בכשרות מהדרין לקראת ימי בין הזמנים, והחלטתי לבדוק את עניין החמאה".

בבוקר, טרם ארוחת הבוקר, בדק את מספר יחידות החמאה שיש בקרטונים, ולאחר ארוחת הבוקר בדק שוב. המספר נותר כשהיה. לאחר ארוחת הצהריים הבשרית, חשכו עיניו. 8 בלוקים של חמאה נעלמו מהמדף. אך כיצד ניתן להוכיח זאת? הרב מנת מספר, שלקח מהבישולים במטבח מדגם בכוסות חד-פעמיות, ושם פעמיו לכימאי מזון. לאחר 24 שעות הגיעו תוצאות הבדיקה האיומות: הפירה, הרוטב של בשר העגל והקינוח שהוגש לאורחים, בושלו עם חלב רח"ל.

"התחלנו מידית בתהליך הורדת כשרות לאותו מקום נופש, וכמובן שלא היה מה לדבר על הפיכתו של המלון למהדרין לקראת ימי בין הזמנים" מספר הרב מנת.

הציבור שקורא סיפור כזה, יכול להיות סמוך ובטוח שבמלונות למהדרין לא יקרה דבר נורא שכזה? הרב מנת: "צריך ללמוד מהסיפור הזה שני דברים. הדבר הראשון, שמשגיח הכשרות חייב להיות איש מקצוע. אדם שעוסק בנושא בכל השנה כולה, ולא טרמפיסט מזדמן של ימי הנופשים. היות ורק מי שבקיא היטיב בעבודת המטבחים, יכול לעמוד על טיב הכשרות. מי שאינו מומחה בתחום, יכול ח"ו להיכשל ולהכשיל את הציבור".

"הדבר השני שיש ללמוד מסיפור כזה" מוסיף הרב מנת, "זה שבסיס הכשרות חייב להיות חזק. כאשר באים להכשיר מקום נופש לבני התורה, דבר ראשון בודקים מה רמת הכשרות בכל השנה כולה. ככל ובימי השגרה, בהם המלון אינו כשר למהדרין, נוהלי הכשרות הינם ברמה בסיסית טובה, ניתן להוסיף על זה כשרות לציבור בני התורה".
כשהמדיח התקלקל באמצע הנופש
ואכן, נושא הכשרות בנופשים, האתגרים והמכשולות, כבר נדון רבות. המהדרין והמדקדקין על קלה כבחמורה, כבר יודעים כי הפיקוח על מקומות הנופש והמטבחים, חייב להיעשות בצורה מדוקדקת, ועל ידי גוף כשרות מהימן. בכל שנה ושנה, מתפרסמים סיפורים רבים, המעידים על הצורך בפיקוח הדוק במטבח הנופש על מנת למנוע מכשולות. יעידו על כך מפקחים ומשגיחים רבים, שהניסיונות של מנהלי המטבחים להערים על עבודת הכשרות, לעיתים בכוונה ולעיתים מבלי משים – רבים.

על כן, מי שנמצא במטבחי הנופש, חודשים ארוכים בטרם יפרקו הנופשים את מזוודותיהם, הם אנשי הכשרות, המפקחים והמשגיחים, המגיעים לעמוד על טיבו של המקום, ולוודא כי אכן ניתן להכשיר את המטבח ולבשל בו למהדרין מן המהדרין, כיאה וכראוי לציבור בני התורה.

מה יגרום לכם להודיע לבעל בית הארחה, כי אין אפשרות להעניק לו כשרות ופיקוח לציבור בני התורה? אנו שואלים, ומנסים לברר באמצעות שאלה זו, מה הם הקריטריונים הבסיסיים, אותם בוחן גוף הכשרות בטרם יכנס להכשיר את המטבח ולוודא כי הכל נעשה למהדרין.

נדמה כי התפרצנו לדלת פתוחה. הרב יעקב בורנשטיין, מומחה כשרות מטעם בד"ץ שארית ישראל, עונה: "ברגע שנכנסים למטבח, ניתן לראות אם יש אפשרות לבשל במקום עם כל ההקפדות והחומרות או שלא". לדבריו, "ישנן הקפדות בסיסיות שחייבות להתקיים במטבחים, כמו ההפרדה במטבח בין בשרי לחלבי, שיהא מטבח מספיק גדול שתוכל להתקיים בו הפרדה ראויה. נקודה נוספת, אלו מדיחי הכלים שבמקומות רבים ישנם מדיחים משותפים, וצריך לוודא שאכן ניתן לקיים הפרדה".

"הגענו בעבר לבחון מתן כשרות באחד ממקומות הנופש" מספר הרב בורנשטיין, "וראינו שהמטבח לא רחב מספיק. האזור החלבי היה קטן ופינתי, ומה גם, שרמת הכשרות במקום בכל השנה היתה ברמה מאוד נמוכה. לא לקח לנו זמן רב להבין כי את המקום הזה לא ניתן להכשיר ושיהיו הרבה חיכוכים עם הצוות".

"לפני מספר שנים התקלקל המדיח הבשרי בעיצומם של ימי הנופש, באחד המקומות שבעבר הוענקה להם כשרות למהדרין, ואחד העובדים 'הגדיל ראש' ובא לקיים את ההדחה של הכלים במדיח החלבי. כמובן שהיינו צריכים להשבית את כל ההדחות למשך 24 שעות, ובמשך כל הזמן הזה הם נאלצו לגייס עובדים שישטפו באופן ידני".

"צריך לזכור" מוסיף הרב בורנשטיין, "שצוות המטבח, השף והעובדים, הן בכל השנה והן בזמן שהוא בכשרות למהדרין, הוא אותו הצוות, ולכן צריך לוודא שמדובר בצוות שיכול להתיישר לפי ההוראות החדשות ולשתף פעולה".

הרב רמי מידני, מפקח תחום הנופשים בבד"ץ שארית ישראל מוסיף: "הבסיס של הכשרות בכל השנה, מהווה גם קריטריון למתן כשרות. צריך לראות שיש מטבח שערוך לכשרות ושיש עם מי לדבר. במטבחים בהם בכל השנה יש כשרות רבנות רגילה, תפקידנו להיכנס ולשדרג את הכשרות לרמת מהדרין. אבל במקומות בהם אין מושג של כשרות, לעיתים רבות אין אפשרות להכשיר את המקום ולהכניס נוהלי עבודה של כשרות".

"זה גם ההבדל המהותי בין כשרות בארץ לבין כשרות בחו"ל" מטעים הרב מידני. "בעוד בארץ, רוב המקומות עובדים בכל השנה עם כשרות רבנות, כך שנוהלי כשרות לא זרים להם, ואנו נכנסים ומשדרגים את רמת הפיקוח, חומרי הגלם, ההקפדות והחומרות. מה שאין כן בחוץ לארץ, כאשר רוצים להפוך מלון שבכל השנה בישלו בו נבילות וטריפות לכשרות מהדרין, המלאכה קשה שבעתיים, ולעיתים אף לא אפשרית".

"הציבור אינו מודע לכמות המכשולות הקיימות במטבחי הנופש. רואים על המודעה 'כשר למהדרין' ומרגישים שיכולים לסמוך, אבל חייבים לוודא שמאחורי הכשרות, עומד גוף כשרות רציני ואחראי, ומשגיחים שעוסקים בתחום בכל השנה כולה".
התבשיל כולו נזרק לפח
אם בכל שנה, המכשולות והאתגרים רבים, בשנה זו – שנת שמיטה, האתגר גדול שבעתיים. כך למשל, הדרמה שהתחוללה השנה סביב תפוחי אדמה קפואים שכמעט והגיעו לאחד ממקומות הנופש, שהתגלו כ'היתר מכירה'. "צריך להבין שתפוחי אדמה קפואים, מה שנקרא צ'יפס, זהו מרכיב מרכזי מאוד במטבחים, בעיקר בימי הנופש, ובעלי הנופש צורכים אותם בכמות גדולה מאוד. בימים האחרונים התברר, כי התפו"א שסופק למקום הנופש הוא ב'היתר מכירה' וקשה על למאוד להשיג למהדרין. תפקידנו לא רק לוודא שאכן במקומות הנופש לא תתקבל סחורה שכזו, אלא גם לנסות למצוא פתרונות לבעלי המטבחים".

האם ישנם הקפדות מיוחדות של בד"ץ שארית ישראל בשמיטה?

"בבד"ץ שארית ישראל, מקפידים בשמיטה מאוד בנושא ירק נכרי, ועל כן אנו הופכים את העולם כדי שכל הירקות הנכנסים למטבח, יהיו או שישית או חו"ל, אבל זה לא תמיד מסתדר. וכשזה קורה, העבודה במטבח הופכת למורכבת יותר".

"בנוסף, בד"ץ שארית ישראל לא מאשר ירקות מכל מקום, כגון ערבה צפונית, ונוצר מצב של חוסר בחומרי גלם. כך גם בנושא מצע מנותק, נבטים ועוד. מצד אחד ציבור הנופשים מעוניין בנופש ברמה הגבוהה ביותר, ומצד שני ישנם חוסרים בחומרים, ואנו מנסים לתת פתרונות עד כמה שידנו משגת".

אודות הזהירות המתבקשת והפיקוח ההדוק, מספר הרב מידני על מקרה שהיה עד לו, עת השגיח באחד המטבחים. "ראיתי את העובד הולך להביא מהמקפיא אפונה קפואה בכדי להוסיף לתבשיל. באותו הרגע נדלקה לי נורה אדומה, זכרתי שלא אישרתי את האפונה, ובוודאי שלא יכולתי לראות את רמת הכשרות של השקית".

"עוד לפני שהספקתי לומר משהו, השקית נפתחה, ותכולתה נשפכה אל תוך התבשיל" הוא מספר. בדיקה קלה, העלתה שמדובר באפונה שאינה מאושרת על ידי בד"ץ שארית ישראל. מיותר לציין כי הסיר כולו נשפך לפח, למגינת לב העובדים".

סיפור מעין זה, מעלה את ההבנה בצורך בשני משגיחים שישגיחו בו זמנית על עבודת המטבח. "גוף כשרות מהימן ורציני מחייב שני משגיחים" אומר הרב בורנשטיין. "כיוון שהאתגרים הם רבים, וצריך לשים לב בכל רגע נתון למה שקורה במטבח, לא שייך שאותו משגיח שצריך לברור או אורז או לשטוף ירק עלים, יוכל גם להסתובב במטבח ולראות שהכל נעשה כדת וכדין".

"בעבודת המטבח אין רגע אחד של שקט" מספר הרב מידני. "יש כל העת ניסיונות להכניס דברים למטבח בלא שהמשגיח ישים לב, הן מטעמי חיסכון והן מטעמי נוחות. לכן, בשעה שהמשגיח מנפה קמח או בורר אורז, או שוטף כמה קרטונים של ירק עלים, יהיה משגיח אחר שפנוי לקבל סחורות, ולוודא שהבישול הוא בישול ישראל".

"ברגע שיש שני משגיחים, האחד עושה את פעולות הכשרות הנצרכות, והאחר משמש כעין 'מצלמה ניידת'".
"תשאלו של מי החסה!!"
כשמדברים על שטיפת ירק עלים, הרב בורנשטיין מבקש לחדד נקודה, שלא תמיד שמים לב אליה. "כשאנשים מדברים איתי ושואלים אותי על כשרות, בדרך כלל הם שואלים של איזו שחיטה הבשר ומה הכשרות של העוף, ואני זועק: 'תשאלו של מי החסה!"

מדוע הכשרות של החסה חשובה על הכשרות של הבשר?

"ברור שצריך לוודא שהכל ברמת הכשרות הגבוהה ביותר, אבל כשרות של ירק עלים, תלויה בסופו של דבר במשגיח. כמה יש לו סבלנות".

"כאשר מדובר בציבור גדול, יש הרבה מאוד ירק עלים. חסה, פטרוזיליה ועוד. הציבור חייב להבין שאין מושג "ירק נקי", אלא ירק בחזקת נקי, וגופי הכשרות מאשרים כל ראש וראש, בכדי לוודא שמדובר בחרקים שנשטפים. בקמח שמנפים, אולי ימצאו חרק, כנ"ל באורז. אבל בירק עלים? יש חרקים בוודאות. כאן באה לידי ביטוי הפעולה של המשגיח. הוא צריך לנקות את העלים. ומדובר בעבודה לא קלה. עלה עלה. זו עבודה רבה, שמוטלת על המשגיח בתוך כלל המשימות. ועל כן הרצינות של המשגיח חשובה עד למאוד בנושא הזה, הרבה יותר מהחלק של הבשר".

"חייבים לוודא שהמשגיח הוא לא אדם ששכרו את שירותיו לפני בין הזמנים, כדי למלא את החלל, אלא אדם שעוסק בנושא הכשרות בכל השנה כולה, ובקי היטב בנושא" אומר הרב בורנשטיין.

האם ציבור בני התורה יכול להיות רגוע כאשר הוא יוצא לנופש, שהמזון המוגש לו הוא ברמת הכשרות הגבוהה ביותר? אנו שואלים.

הרב מידני: "אם אנחנו מדברים על ציבור שלא אוכל מחוץ לבית בכל השנה כולה, גם לא באולמות וכד', אז אותו ציבור גם בבתי מלון לא יאכל. אבל הציבור שכן סומך על הכשרות שיש באולמות, מסעדות, מקומות אירוח וכד', יכול להיות סמוך ובטוח שכאשר יש השגחה צמודה ומדוקדקת היטב, אזי אין סיבה לחשוש".

הרב בורנשטיין: "אדם לעולם לא יכול להיות רגוע. מדובר במלאכה המצריכה המון ידע וסבלנות, ועל כן צריך שהעוסקים בתחום יהיו אנשים שעוסקים בזה כל השנה. המשגיחים הינם כאלו המוכנים להקריב את עצמם בכל השבוע של החופש, ולעיתים רבות גם בחודש שלפני הנופש, בכדי לראות שלא תצא תקלה תחת ידם".
כשהשף מתעקש
מפקחי ומשגיחי הכשרות, עדים להתמודדויות היומיומית עם מנהלי המטבחים, השפים ועובדי המטבח. "כעיקרון, קשה מאוד להגיד לשפים מה לעשות" הם אומרים. "על כן אנו משתדלים לעבוד עם מקומות קבועים, שמכירים את הדרישות שלנו ויודעים להתמודד".

"צריך להבין שלמנהלי המטבח לוקח זמן להכיר את הדרישות ולעמוד בהם, שכן הם רגילים לצורת עבודה שונה. ולגבי השאלה, מה יגרום לנו שלא להעניק כשרות למטבח, זו העקשנות של עובדי המטבח. אם מדובר באדם עקשן, שלא מוכן לעשות מה שאומרים לו, ובכוח מנסה להכשיל את עבודת המשגיחים, אזי לא נוכל לאפשר לו כשרות".

הרב מידני: "לפני כמה שנים, התמודדתי עם טבח שאינו יהודי, שהחליט בדווקא להדליק את התנור בלא לחכות למשגיח. הזהרנו באופן חד משמעי, שבפעם הבאה שיהיה ניסיון כזה, צוות ההשגחה כולו יעזוב את מקום הנופש".

הרב בורנשטיין: "המשימה של גוף הכשרות זה לבדוק את המקום, את עובדי המקום וההנהלה, ולראות עד כמה הם מוכנים ומסוגלים לשינוי, לשיתוף הפעולה המלא וכד'. כי שיתוף הפעולה של ההנהלה וכלל צוות העובדים הוא קריטי להצלחת צוות ההשגחה והפיקוח".
כשרות המזון וכשרות הצביון
עד עתה דיברנו על כשרות מוצרי היסוד, הבשרים וירק העלים שנכנס למטבחים, וכן על הצורך לוודא מי הם עובדי המטבח ועד כמה המטבח עצמו מסוגל להכיל את דרישות הכשרות. אבל למפקחים עמם אנו משוחחים, חשוב להדגיש עוד נקודה, והיא הצביון של החופש.

"לכשרות בד"ץ שארית ישראל בתחום הנופשים, יש עוד קריטריונים" אומר הרב מידני. "הגענו בעבר למקומות רבים שרצו לקבל כשרות, ויכול להיות שהם עמדו בסטנדרט הכשרותי, אך לא יכולנו לתת מענה לנושאים רבים אחרים, כגון צניעות וכד', ועל כן לא יכולנו להעניק כשרות".

הרב בורנשטיין: "בד"ץ שארית ישראל בודק לא רק את כשרות המזון, אלא את המכלול הרחב של הבעיות ההלכתיות. לוודא שמוני המים עברו את אישור 'משמרת השבת', לבדוק שהעירוב במתחמי נופש הוא כדת וכדין ועוד. ישנו צוות מיוחד שמגיע למקום ועושה עבודת שטח, בכדי שהמקום יהא ראוי לבני התורה בכל המובנים".

"גם בנושא התכנים של הנופש, אנו עוברים אחרי התכניה ומאשרים אותה" מספר הרב מידני. לדבריו: "במהלך השנים הרבות שאנו עוסקים בתחום, גילינו שאנשים סומכים על בד"ץ שארית ישראל לא רק בכשרות המזון, וכאשר הם רואים את חותם הכשרות שלנו על גבי הנופש, הם סמוכים ובטוחים שבדקנו שהכל כדת וכדין וללא שום תקלה ומכשול. ועל כן, כל הפעילות עוברת לאישור של 'משמרת הקודש והחינוך', ורק לאחר שהם מאשרים את התכנים, אנו יכולים לאשר את התכניה".

מעונינים להצטרף לגלאט!

הצטרף לניוזלטר 'גלאט' – מדריך הכשרות החודשי מבד"ץ "שארית ישראל" במתכונת דיגיטלית ישירות אליכם למייל